Geavanceerde PPC tactieken voor iGaming
Het is nog al een getal.. €150 euro per klik. Om eerlijk te zijn is dit het hoogste getal dat wij hebben gezien in veilingen voor online casino keywords. Het laat echter wel een ding zien; de concurrentie in de online gaming ruimte neemt snel toe en de marges van efficiëntie worden steeds moeilijker in volwassen markten zoals het Verenigd Koninkrijk. In vergelijking met andere kanalen blijft PPC echter een van de meest reactieve, transparante en schaalbare digitale acquisitie kanalen.
Wat drijft de Surge?
Met de recente SEO boetes tegen Bwin en Jackpot Party heeft Google duidelijk gemaakt dat het een oogje in het zeil houdt als het aankomt op invloeden uitoefenen op organische zoek rankings en is niet bang om hoge boetes uit te delen aan websites die de richtlijnen niet naleven. Het is daarom ook geen verrassing dat meer affiliates en operators hun ogen richten op PPC om minder vertrouwen te putten in organisch verkeer. Men legt de nadruk op een bedrijfsmodel te bouwen dat alle algo-updates dat google naar webmasters stuurt kan overleven. Met meer adverteerders die jagen op dezelfde keywoorden is de impact op CPC’s in de veiling duidelijk; ze gaan alleen maar omhoog! Dit jaar hebben we al gezien dat de veiling van sleutelbegrippen tijdens het Cheltenham festival werd opgedreven door een groot aantal agressieve aanbieding vergelijkingssites, waarbij CPC’s op basis volume besturingsprogramma’s jaar op jaar met maar liefst 30% stegen. Dit vormt een interessante uitdaging voor de grote merken in de industrie. Terwijl ze voorheen een grotendeels ongeteste positie hadden dankzij de grote budgetten, worden ze nu geconfronteerd met een groot aantal super efficiënte gelieerde ondernemingen die dominante posities vestigen in een breed scala van belangrijke zoektermen. Je hoeft alleen maar te googlen om de powerplay in actie te zien en de schaal te waarderen waarop affiliate commissies opnieuw geïnvesteerd worden in PPC-verkeer. Het is nog niet zeker hoe dit zal spelen, maar het is zeker een trend die we zien! Met de groeiende concurrentie in de PPC-veilingen, zoeken adverteerders steeds vaker naar specialistische PPC-kennis om het concurrentievoordeel te behalen.
Accountstructuur en sleutelwoord selectie
We vragen klanten vaak wat de ideale “grootte” van een account moet zijn in termen van zoekwoorden en om eerlijk te zijn, is dit een moeilijke vraag om te beantwoorden. Het hangt bijna volledig af van het budget, de doelstellingen en het specifieke product dat wordt geadverteerd. Over het algemeen hebben Sportsbooks een veel complexere accountstructuur, grotendeels als gevolg van de honderden van markten die al zijn gedekt! Er is vanuit het oogpunt van trefwoord optimalisatie normaal gesproken veel meer potentie voor ‘quick wins’ door het ‘mijnen’ van zoek rapporten of data feeds te controleren. Het zoekproces voor zoekwoorden is dus een stuk dynamischer omdat het van het grootste belang is dat PPC-campagnes de veranderingen in de sportschema’s weergeven, aanpakken en de kern gebeurtenissen afdekken. De casino-kant is veel statischer, omdat de sleutelwoord selectie meestal reactief is en wordt gedreven door ‘mijn’ zoek rapporten, brainstorming van nieuwe sleutelwoord varianten of het herzien van verkeers logboeken. Bij CPC’s met een veel hoger gemiddelde is het van cruciaal belang dat je ‘uitsluitings-zoekwoorden’ identificeert. Ofwel zoekwoorden waarop je niet wilt dat jouw advertenties worden weergegeven. Je kan op deze manier een adverteerder € 1000 besparen in verspilde advertentie uitgaven. Afhankelijk van het bedrijfsmodel moeten adverteerders ook meer experimenteren met verschillende zoektypen. Een bingosite bijvoorbeeld zou zich minder zorgen maken over de exacte zoekwoord variatie na aanleiding van bezoeken, zolang de kosten voor die klik onder een bepaalde drempel lagen. Als je een testcampagne gebruikt om alle vier de zoektypen af te dekken, kan je soms onverwachte CPC-verschillen ontdekken.
Tracking – de basis voor effectieve optimalisatie
De echte test voor een succesvolle PPC-campagne is de aanpak van optimalisatie. Hoewel de selectie van zoekwoorden en de accountstructuur van cruciaal belang zijn voor het bepalen van de benchmark prestaties, vereisen geavanceerde markten zoals het Verenigd Koninkrijk. De meeste adverteerders hebben een vergelijkbare lijst met zoekwoorden en een veel nauwere focus op optimalisatie-inspanningen om elk laatste beetje efficiëntie eruit te persen! Tracking – dat is de implementatie van tracking pixels om verschillende KPI’s te monitoren, zoals stortingen en registraties. Het vormt de basis voor elke optimalisatie en is een cruciaal element in de setup voor elke PPC-campagne. Hoewel het een schijnbaar eenvoudige stap in de theorie is, is het over het algemeen een stuk ingewikkelder in de praktijk. Tags hebben de neiging om verloren te gaan in schijnbaar eindeloze releasecycli of geplaagd door integratie problemen vanwege de manier waarop de site is opgezet. Het beste advies dat wij jou hier kunnen geven, is vanaf het begin vastleggen op een oplossing voor tag beheer! Hierdoor kunnen tags buiten de releasecycli worden uitgerold en wordt de implementatietijd aanzienlijk verkort. Terwijl het volgen even belangrijk is voor zowel operators als gelieerde ondernemingen, werpt de behoefte aan zo dicht mogelijk bij real-time data zoveel extra uitdagingen op voor affiliates. Wanneer u tot € 180 per klik uitgeeft, is het absoluut cruciaal dat adverteerders volledig vertrouwen hebben in de conversie trechter. En met de meeste affiliate platforms die rapporteren over een vertraging van 12 uur, kan dit PPC veranderen in een soort van boom-of-bust aanpak. We hebben aanzienlijke successen geboekt bij het opzetten van aangepaste oplossingen die de vertraging tussen klik- en conversiegegevens beperken en ons vervolgens in staat stellen agressieve campagne wijzigingen met vertrouwen te maken en de dagelijkse kansen veel effectiever te benutten.
Efficiënte CPA-doelen stellen
Om het maximale uit PPC te halen, is het van cruciaal belang om de prestatie statistieken vast te leggen vanaf het begin. In het iGaming vertalen deze zich normaal in een CPA-doelwit voor nieuwe, sturende spelers. Het hebben van een one-size-fits-all target voor de gehele PPC-activiteit lijkt echter enigszins grof, maar de meeste optimalisaties vinden op trefwoord niveau plaats! Als zodanig proberen we waar mogelijk de prestaties op te splitsen in veel gedetailleerdere segmenten op basis van het zoekwoord thema of de CPC en de Life Time Value bij te houden. Zo kunnen we bijvoorbeeld begrijpen hoe klantwaarden verschillen tussen ‘gratis casino’, ‘geen stortings casino’ en ‘bonuscasino’ en of het aan te raden is afzonderlijke doelen te stellen. Met name voor niche partners met beperkte budgetten, kan het verschil tussen een succesvolle PPC-campagne of weggegooid geld groot zijn. Zodra het doel-CPA is vastgesteld, is het de moeite waard om de cijfers te controleren en de conversie statistieken van de top line in kaart te brengen. Op basis van de gemiddelde CPC’s staat de CPA mogelijk haaks op wat realistisch gezien kan worden bereikt. Neem bijvoorbeeld Bingo – de gemiddelde CPC-trend zit rond de € 15- € 35 met een sub-€ 100 CPA-doel, zouden de succespercentages hoog moeten zijn om het doelwit te raken. Weten en begrijpen wat deze beperkingen voor de campagne betekenen – van setup tot bieden – zal je al een voorsprong geven op de concurrentie voordat je geld uitgeeft. Uiteindelijk bepaalt de CPA de omvang en kansen binnen elke PPC-campagne en weten we hoe hoog het doel kan worden gepusht om nog steeds een positieve ROI te behalen, een essentieel inzicht!
Handmatig versus algoritme bieden – welke is het beste?
Als het gaat om bieden, vallen de benaderingen meestal in een van de twee categorieën: handmatig of algoritmisch via gespecialiseerde zoekinstrumenten van derden zoals Doubleclick of Marin. We hebben dit doorlopende interne debat over welke van de twee het beste is en om eerlijk te zijn, varieert het antwoord per klant! Over het algemeen zijn kleinere adverteerders qua budgetten en uiteindelijk klik volume waarschijnlijk beter af met het evalueren van afzonderlijke zoekwoordbiedingen en de wijzigingen via Excel bij te werken of de ingebouwde biedingsregels van AdWords te gebruiken. Wanneer campagnes echter 1000 klikken per dag genereren voor een groot aantal trefwoorden, zal de rekenkracht van algoritmisch bieden beginnen en waarschijnlijk beter presteren dan handmatig bieden.
CPC fluctueert enorm overdag – biedingsalgoritmen kunnen helpen bij het profiteren van deze lagere CPC’s. Omdat biedingsalgoritmen historische gegevens gebruiken om trends te identificeren en het meest efficiënte bod in plaats van prestaties berekend, zijn ze meestal beter geschikt voor campagnes waar de prestaties min of meer gelijk zijn. Over het algemeen zien we betere prestaties van algoritmisch bieden in game branches en geven we de voorkeur aan een meer praktische benadering van bieden in Sportsbook-accounts, waar de prestaties kunnen oplopen afhankelijk van resultaten en nieuwe zoekwoorden worden toegevoegd om onmiddellijk dekking te krijgen. Biedingsregels staan niet vast, maar moeten worden gebruikt met een duidelijk begrip van hun beperkingen en voordelen – met de juiste opzet is het niet ongebruikelijk dat CPC’s met 20% dalen op een zoals voor vergelijkbare vergelijking!
Wil jij meer weten over PPC technieken voor iGaming of heb jij vragen en/of opmerkingen? Schroom niet om contact met ons op te nemen!